woensdag 21 november 2007

Op en top België


Ik ken twee jongens die erg goed met elkaar bevriend zijn. Gaël, een Waal uit het Luikse, is behoorlijk timide in vergelijking met zijn Aarschotse vriend, Senne. Senne is wat je de druktemaker van de twee kan noemen, maar in elkaars bijzijn vullen onze twee Belgische vrienden elkaar perfect aan. De communautaire puzzelstukjes vallen dan op hun plaats.

Gaël en Senne hebben elkaar leren kennen op een door de KUL georganiseerde namiddag, waarop een Franstalige verzocht werd om een Vlaamstalige te knuffelen, en vice versa. Beide jongemannen namen maar wat graag deel aan dat leuke initiatief, omdat ze allebei geloven dat een verenigd België, een sterker België impliceert. "Wat ons verdeelt, verzwakt ons," vertelt Senne de flyer voor het evenement na, en zo is het maar net.

Ook Gaël is erg te spreken over het initiatief van enkele studenten bio-ingenieur. "Ik heb een leuke namiddag gehad met mijn Vlaamse vrienden - ik heb veel positieve vibes gevoeld - en ik vind dit zeker voor herhaling vatbaar. Hopelijk brengen dit soort initiatieven beide taalgroepen weer dichter bij elkaar."

Waarin dergelijke initiatieven in de toekomst ook mogen resulteren, feit is dat Gaël en Senne los van gemeenschappen, gewesten of een andere communautaire verhikels, een leuke vriendschap aan 'België knuffelt/Les Belges s'embrassent' hebben overgehouden. "Wij gaan elkaar zeker blijven zien," vertelt Senne enthousiast. "Het taalverschil vormt natuurlijk een zekere drempel, maar daar moeten we ons met z'n allen maar eens kunnen overzetten, vind ik. Als we Engels kunnen praten, dan moet Frans ook lukken, toch?"
Gaël van zijn kant wil in de toekomst nog meer inspanningen gaan doen om het Vlaams onder de knie te krijgen. "Ons onderwijs is niet zo goed als dat in Vlaanderen, maar toch doe ik er alles aan om zoveel mogelijk Nederlands te spreken. De bib is daartoe ook een handig hulpmiddel. Onlangs heb ik alle boeken van Kristien Hemmerechts gelezen - en flamand! - en daar heb ik erg van genoten, ook al moest ik er behoorlijk wat woordjes voor opzoeken."

Wij bewoners van Oppendorp zijn blij dat er nog zulke welwillende en solidaire jonge mensen zijn. Het verhaal van Senne en Gaël, een Vlaming en een Waal die zich allebei op en top Belg voelen, bewijst dat het zeker nog mogelijk is om vriendschappen te sluiten over de taalgrenzen heen. Wij juichen deze vriendschappen dan ook ten stelligste toe en we hopen dat ook jij, en jij, en jij nog eens de tijd neemt om over de taalgrens te kijken.

Eén voor allen, allen voor België!
Alexander.

Geen opmerkingen: