zondag 2 december 2007

Me Adam, you Eve(rything)

Nee, ik denk gewoon dat het belangrijk is dat we ons niet te fel laten meeslepen. Ok, ik weet het, de Holocaust was verschrikkelijk, maar daarom kunnen we nog niet stellen dat de mensheid als geheel al van in het prille begin fout bezig is. Enkel de vrouwelijke helft. Want weet je, als Eva niet zomaar in alles haar tanden had gezet dan was er nooit een wezenlijk probleem geweest.

En ja, voor de rest hebben de vrouwen bitter weinig fout gedaan. Alle massamoordenaars en dictators zijn inderdaad mannen geweest. Maar komt dit alles niet voort uit onze vreselijk duale relatie met onze oermoeder? Want enerzijds is zij degene die ons collectief opzadelde met onze erfzonde, maar anderzijds mist iedereen wel zijn mama. Of niet soms? En ja, vanuit die psychologische achtergrond denk ik dat een hoop psychoses door de eeuwen heen te verklaren vallen.

Trouwens, die andere moeder van ons, de Heilige Maagd Maria, laten we ze een stiefmoeder noemen, ook zij helpt ons mannen niet met al onze complexen. Want ben ik de enige die het reeds is opgevallen dat ze enkel aan vrouwen verschijnt? En wij mannen blijven wederom zonder moederfiguur achter. Terwijl een vrouw in sé toch gewoon al een moederfiguur ís en bijgevolg toch helemaal geen nood heeft aan een verschijning, nee?

Ik weet het, ik leg het allemaal een beetje onduidelijk uit. Hier komt het zowat op neer: alle menselijk lijden stroomt voort uit de man, die door zijn gebrekkige relatie met zijn moeders tot sociale incompetentie gedoemd is. Bijgevolg is de man vrij van enige blaam en is de vrouw de schuld van alles, en eigenlijk gewoon alles want anders kan je er moeilijk de schuld van zijn.

Nu kan u het volgende punt aanhalen: wij hebben toch ook nog een 'normale' moeder! En dan heeft u volkomen gelijk. Maar indien er ook in deze moeder-zoon relatie iets schort, dan is het wel volkomen omzeep, snapt u? Drie gefaalde moeders, dat is erger dan één. En dan volgt er wel al eens een Holocaust, begrijpt u?

En kan een moeder, een normale, wel echt ooit het gemis van onze Oermoeder Eva en de Heilige Maagd opvangen? Ik denk wezenlijk van niet. Want ook als ze veel liefde schenkt brengt ze de man namelijk volledig uit balans door het immense contrast met die twee andere moeders (vooral Eva dan). De man zal dan proberen nog meer van die liefde te bereiken, en die zal niet te bereiken zijn vanwege de afwezigheid van de moeders, en dan zal de passie oplaaien tot alles mee in assen vergaat. Had Hitler namelijk geen innige band met zijn mama?

Ik denk dat ik de draad van mijn lijn in de war heb gebracht, maar ik blijf tenstelligste overtuigd van de kluwen die ik heb gecreëerd. Als een vader reikte ik de wol aan, en als een moeder heb ik ze bijeengerold. En dat is de waarheid achter alles.


Een broederlijke zoen,

Arno

Geen opmerkingen: